Civilingenjör? Kanske

Ska man bli civilingenjör? Är det yrket jag ska utbilda mig till? Är civilingenjör något jag vill bli? Ingen av dessa frågor kan jag svara på. Dessa frågor har jag i mitt huvud och försöker besvara men det är svårt. Hur ska man göra när man inte vet vad man ens vill syssla med. Förhoppningsvis kommer jag på det snart så jag vet var jag ska börja någonstans. Det finns miljontals yrken och många av dem vet jag inte ens om finns. Ännu mindre vet jag om vad dem gör eller hur man utbildar sig till det yrket. Det enda jag vet helt säkert är att jag måste plugga för just nu är jag ingenting. Då är man inte så attraktiv på marknaden heller, tyvärr. Men någon dag kommer jag också ha ett heltidsjobb med fast lön och bli vuxen. Fram tills dess gäller det bara att jag bestämmer mig.
.
Men fast att jag är rätt så förvirrad över min framtid så har jag ändå lite små idéer och funderingar.
- jag vill inte ha ett helt stillasittande jobb, alltså gärna något praktiskt.
- det ska involvera andra människor.
- jag hade gärna velat utveckla något eller uppfinna något nytt.
- jag vill göra något som hjälper andra eller kan nyttjas av andra.
- jag har alltid velat göra skillnad!
- och det får gärna handla om fysik, medicin eller kemi.
.
Undra om det finns ett yrke som passar in på alla mina förhoppningar.

Kommentarer
Postat av: vicky

våga chansa, våga söka en utbildning och testa på.. märker du att det inte var något för dig så är det bara att hoppa av.. även om det känns trist att göra så har du troligen då fått med dig lite mer kunskap än du redan hade, en liten större inblick i vad du gillar och inte gillar. Så våga testa dig fram hjärtat, ens väg behöver inte alltid vara spikrak framåt. <3

2012-07-20 @ 11:16:55
Postat av: WAlaa

Gör som vicky säger, nu vet jag nt vart du kommit in. Men jag hoppas att du trivs iaf. När jag läste ordet fysik rös jag hahah! ingen fysik mer i hela mitt liv :D elrhur vicky? hahaha

Kram Läli

2012-09-11 @ 17:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0