Mesiga Sverige är ändå rätt bra.

Jag är så otroligt glad att jag bor i detta falukorvs formade land. Fast det är oerhört mesigt och alltid neutralt gillar jag det. För vi har jämlikhet, demokrati och fred, ja sen är det hundra andra saker som också gör detta landet så bra att bo i men fram för allt annat så är det de tre sakerna.
.
Jämlikhet. Tänk om jag inte hade haft samma rättigheter som någon annan. Att jag hade behövt behandlas annorlunda på grund av att jag är kvinna. Hur bra är det inte att jag får gifta mig med vem jag vill, ha vilken religion jag vill, klä mig hur jag vill, umgås med vem jag vill, jobba var jag vill (nästan), gå i skolan. Jag kan rabbla upp hundra grejer till. Saker som vi tar förgivet.
.
Demokrati. Jag får vara med att bestämma. Tänk att hela det svenska folket kan säga att det är jag som bestämmer i detta land. Då finns det ingen som kan manipulera ett helt land om det är vi som bor i landet som bestämmer. Det är inte en man som bestämmer utan varje litet huvud i hela Sverige gör besluten tillsammans.
.
Fred/Frihet. Trygghet, något jag har känt hela mitt liv. Jag lever inte i förtryck eller att det finns en risk att jag skulle stötta på soldater med vapen utan för min dörr. Att inte känna sig trygg måste vara det värsta man kan känna. Jag vill aldrig i mitt liv uppleva krig, jag vill ingen ska behöva uppleva krig.
Frihet att kunna säga vad man vill, göra vad man vill (nästan) och det finns ingen som kan komma och säga att du inte vår tycka och tänka vad du vill. Friheten att själv få välja tror jag vi ofta tar förgivet.
.

Kommentarer
Postat av: evelina

sv: ja jag får tänka framåt. så skönt att det äntligen är fredag. dock är jag helt utmattad men har hela helgen att sova ut på ;) kramar!

2010-11-12 @ 18:15:18
URL: http://epalmkvist.blogg.se/
Postat av: Walaa

Heej!

Idag kan jag inte säga mycket! Mer än så sant så sant! No comments liksom haha! Jo, bara en grej. Att ibland kan lagen säga något och människorna något. ''Man får klä sig i det man vill'' säger lagen, men när de ser en kvinna i burka börjar de snacka och ge snea blickar. Eller så ser man en tjej som klär sig annorlunda, så tittar människor snett och liksom snackar skit också. Då känns det inte längre som man får klä sig som man vill, man blir ju ändå ''påhoppad''. Eller när du säger din åsikt och alla hoppar på dig. Hur fan kan du tycka att det är okej att svälta sig själv? eller något sådär. Jag tror inte det är något fel på landets lagar. Men vi människor gör att det inte alltid är lätt att säga de man tycker eller klä sig som man känner. Man måste våga för klara de, annars lever man som människorna vill.



utan trygghet, inget liv! :D



Jag som inte skulle prata för mycket. nej men jag håller med!

walaa

2010-11-13 @ 19:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0