teknologi

Det är så mycket lättare att säga saker i sms eller på msn än vad det är i verkligheten. Jag tror ofta att vi glömmer bort att det betyder lika mycket fast att det är lättare att säga. Visst kan det vara ett jätte bra sätt att börja en relation men det kan även göra det svårtare. Genom att man kan vara mer ärlig när man sitter vid varsin dator än när man står öga mot öga. Så alltså är det viktigt att man har en relation förutom den via sms eller msn, tycker jag.
.
Och bara för att man passar super bra när man snackar på msn och sms betyder det inte att man är soulmates i verkligheten, man är helt enkelt modigare när man inte behöver se den andra personens reaktion. Jag tror att man inte förstår att det är två helt olika saker att prata i verkligheten än på sms. Man måste lära känna personen på riktigt också eftersom på nätet eller sms behöver man bara visa sina bästa sidor och gömma de andra, men det kan man inte om man träffas i verkligheten. Alltså måste man ta hänsyn till det när man lär känna andra människor via teknologi.
.
Love, Matilda

Kommentarer
Postat av: jessica

Jag håller verkligen med! Tycker även att vissa saker, fastän det kanske är enklare att göra via teknologin, ska göras face-to-face.

Om något är fel, ett bråk och definitivt att göra slut!



Teknologin är ett stort steg fram för mänskligheten, men jag tror att det är ett steg tillbaka för vad man vågar göra i verkligheten.



Kramar :)

2010-05-05 @ 12:23:02
URL: http://jessica-louise.devote.se
Postat av: jessica

svar: Ja jag menar inte att jag känner så som citatet säger, men det är bra att intala sig själv när man får dåliga kommentarer eller liknande. Då är det bra att tänka så.



Jag tyckte om ditt inlägg, och jag är glad att du uppskattade mina funderingar!



Kramar

2010-05-05 @ 16:51:43
URL: http://jessica-louise.devote.se
Postat av: Walaa

hmm, jag vet faktiskt inte EXAKT vad jag tycker om detta. Du har helt rätt i det du säger, när man snackar med nån via nätet/sms så behöver man inte visa sina dåliga sidor, men tro mig, massor av människor runtomkring gör samma sak, fast face-to-face. Det är till o me värre, för de tror du på 100%, fast de via nätet är man inte helt säker vid. Alltså tror jag att jag tycker man ska ge alla en chans och lita på alla, sen att det finns idioter som ljuger, de kan man nt göra mycket åt.

Men jag kan hålla med om att det kan hända enklare via nätet/sms. Då handlar detta om folk man nt känner alls.



Men däremot ibland har man lättare att kommunicera med människor man känner ( tex går i samma klass med )via sms/nätet. Många har svårighet för att prata med andra sådär, så det är ju en fördel. Men jag vet nt, känner mig lite åt båda hållen. jag kan förstå dig och hålla med, men äh XD



Förvirrad Walaa

2010-05-05 @ 20:11:26
URL: http://lalid.blogg.se/
Postat av: Simon

Ja, du har helt rätt där tycker jag... man har mycket lättare att vara ärlig och ekänna saker över sms och msn.

Dock tror jag att det finns en förklaring: när man talar via nätet kan personen man pratar med uppfatta om man är nervös, ljuger, generad eller något annat. Jag tror även att vi människor är rädda för, personerna vi talar om sakerna för, hur de kommer reagar...

det ända man kan göra är att svälja sin rädsla och stolthet och hoppas på det bästa

2010-05-06 @ 22:26:36
Postat av: Emil

Håller med!



Det är ju så att man inte vågar säga saker IRL pga att man är rädd för hur andra kommer att reagera.

På datorn så blir det inte riktigt samma sak.

2010-05-09 @ 00:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0