Får jag bra svar?

I sina tankar så är det ju om man pratar till sig själv och diskuterar. Att tala med sig själv är egentligen inte så konstigt, alla gör ju det. Jag kan tycka det är rätt skönt att bara sitta och låta tankarna få flöda. Men jag pratar även högt med mig själv, ofta faktiskt. När jag är stressad, funderar, gör läxor och ska lösa problem och även när jag läser. Det är ett sätt som får mig att kartlägga allt och ha mer koll, det gör mitt liv lite lättare.
.
Ofta när det gäller problem så har jag snöat in på något och kommer ingen vart. Då kan det vara lättare om man pratar högt och går igenom problemet och vilken lösning som borde vara bäst. Då öppnas min syn och jag kanske hittar den bästa lösningen och kommer någon vart. Som en maindmap fast muntlig, där ja går igenom det som är viktigt med mera. Det kanske inte är så kul att läsa att jag pratar högt när jag löser problem..
.
.. Men det finns kanske problem som är mer känsloproblem och om man då kanske inte vill berätta för någon men ändå diskutera så diskutera med dig själv. Du kanske inte få de ultimata svaren men det tror jag du inte får min du fråga en vän heller. Och vissa saker kanske bara man själv kan svara på, alltså låt dina tankar flöda och använd din hjärna till max. Men sen är det även ibland nödvändigt att få någon annans åsikter om problemet, någon ute ifrån.
.
Sen får jag ju rätt bra svar även när jag pratar med mig själv, eller kanske mer de svar jag vill höra mer än de rätta svaren.
.
Love, Matilda

Kommentarer
Postat av: Walaa

Detta är faktiskt så sant. Jag känner ibland att man verkligen måste göra sitt bästa, försöka på alla sätt. Lita på sig själv och på sina kunskaper före man vänder sig till någon. Ok, jag uppfyller inte detta spc bra i matten, men när det gäller andra problem så gör jag så. Jag tycker inte om att dela med mig så mkt av det som oroar mig,såna där allvarliga problem. Det känns som om detta här tillhör mig och jag kan lösa det. Man ska helt enkelt lita på sin hjärna, lita på att man vet så mkt mer än vad man tror.



Men å andra sidan är det ibland bra att fråga andra, att lära av andra. Man kan inte stå vid samma problem resten av livet. Andra människor får en att se på rpoblemet från ett annat perspektivt, oftast mer lysande. För ibland ser man ba det hemska, det svarta och mörka.



Walaa

2010-06-01 @ 14:46:21
URL: http://lalid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0