Skyltdockor!

Ens föräldrar, vänner och alla människor runt om en säger att man ska vara nöjd med sig själv. inte kritisera sin kropp och skaffa en självbild som stämmer med utsidan. Att vi alla får se ut som vi vill och vi aldrig ska skämas över oss själva och speciellt inte vara kroppar. Ändå står det i var enda tidning hundra olika sätt att gå ner i vikt, hitta den snygga beachkroppen och hur du förändrar dig för att andra ska tycka om dig. Detta tycker jag är så himla fel, det är vi själva som bestämmer hur vi ska se ut. Vi ska inte bli pressade av media för att banta och må dåligt för att få den där "perfekta" kroppen. Men den är ju verkligen inte perfekt!

Om man frågar människor om hur de vill deras flickvän/pojkvän ska se ut lovar jag att de flesta tycker att det ska finnas lite kurvor och muskeler. Det är inte många som vill vara tillsammans med någon som ser ut att brytas bara man rör vid den och t.e.x slutar få sin mens för man äter fel eller är för smal. Om man inte äter rätt eller inte äter alls mär man inte bra, det kvittar hur smal du än är, du kommer inte må bra.

Denna sortens dubbelmoral borde inte finnas. Det är klar man ska få se ut hur man vill, det ska inte finnas någon som säger till en att så du ser ut är fel. Jag tycker media borde ta sitt ansvar och visa världen hur en rätt bild av hur människor se ut. Istället för att photoshopa bilderna och ta bort minsta skavank.

Jag kanske egentligen inte borde vara så kritisk eftersom jag själv inte var nöjd med min kropp innan. Men sen tänker jag såhär: om media inte hade visat mig alla pinnsmala modeller och stoppat mig full med artiklar om hur jag går ner 5kg på kortast tid, hade jag verkligen haft samma ångest över min kropp. Jag är fortfarnade väldigt självkritisk och det vet jag om men jag försöker bli bättre på det varje dag.

Det finns ingen som ska kunna säga till dig hur du ser ut, inte heller bestämma över ditt bild om hur man ska se ut.

Love, Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0