Hur går det ihop?

En debatt på kunskapskanalen idag fick mig verkligen att tänka. Den handlade om hur vetenskapsmän kan tro på gud. Fyra män hade åsikter om detta och diskuterade flitigt, alla hade bra argument som fick mig att hålla med alla. Men sedan i slut ändan måste jag ju hålla med de som tro på gud. För det är ju det jag gör.
.
Ett antal gånger har jag fått frågan om hur jag kan gå en naturinriktade linje på gymnasiet samtidigt som jag tror på gud. Mitt svar är nog ofta rätt flummigt och otydligt. Men här kommer de svar jag borde kanske ha gett alla. Jag tror på alla teorier, regler och lagar olika vetenskapsmän/kvinnor har gjort genom åren. Alla som är troliga och har bevis. Men det betyder inte att jag inte tror på gud, tvärtom det får mig att mer tro på gud.
.
Sedan säger människor, men allt som står i bibeln då? Jag kan säga att jag tror inte på allt som står i bibeln, följer inte den slaviskt heller. Men jag tror på Gud, att det är han som står bakom allting. Att det är han som skapat världen, sedan hur han har gjort det det vet inte jag. Men jag tror.
.
Visst, det finns ingen logiskt svar på hur gud kunde gå på vattnet, men gud är ingen vanlig människa och det är folket själva som har skrivit bibeln. Till och med ibland långt efter sakerna hände, så vi kan inte veta men jag vill tro att gud gick på vattnet att han gör världen bättre och lyssnar på mina böner.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0