Positiv vs Negativ

Varför är det mycket lättare att vara negativ en positiv. Det är mycket lättare att se det som är fel än det som är rätt och bra. Istället för att glädja sig åt det jag har blir jag sur för det jag inte har. Det finns ju ett ordspråk som är "det kommer alltid något gott med det onda" eller hur det nu är men det stämmer faktiskt väldigt bra.
.
Man ska lära sig av sina misstag och fast det kanske inte blev som det skulle kommer det nästa alltid något bra med det. Vi alla har våra perioder där vi är mer negativa men det bästa med de perioderna är att de går över. I alla fall för mig så är det såhär om jag är nere och deppig beror det ofta på att jag har varit negativt och sett allt som gick fel. Men om jag tar tag i mig själv och tänker mer positivt blir jag snabbt på bättre humör. Visst kan jag vara deppig för annat också men det hjälper närstan alltid med att vara positiv.
.
Jag vet även att alla jag känner och de flesta i min omgivning har mycket mer positiva grejer i deras liv än negativa men som sagt är det lättare att se det negativa. Vad har vi egentligen att klaga på? Vi alla har familj, vänner, ett hem och behöver aldrig hungra. Det finns inte mycket vi behöver klaga på men vi gör det ändå. I alla fall jag och jag tror att det är en del andra som också kan vara mer positiva.
.
Och det kommer alltid vara någon som har det bättre än en själv, alltid någon som har finare hus, dyrare dator, coolare mobiltelefon och dyrare kläder. Men alla dessa grejer är ytliga saker som bara är ett skal utan på människan. Ingen av dessa dyra prylar formar människan utan det är bara dig själv utan allt tjafs utan på som vi andra "dömer".
.
Love, Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0